Om produktkonfigurering - fra uger til minutterEn produktkonfigurator kan virkelig gøre en stor forskel i salgs- og tilbudsarbejdet og sætte kunder og/eller sælgere i stand til at finde og specificere et produkt på få minutter – hvad der måske tidligere tog flere dage eller uger. En produktkonfigurator kan markant skalere hvor mange tilbud, en sælger kan håndtere, og samtidig reducere fejl i tilbudsmateriale og produktspecifikationer.
En produktkonfigurator er et IT-system, der hjælper en kunde og/eller sælger med at finde og vælge det rigtige produkt, som passer til de specifikke præferencer, kunden har. Kunden eller sælgeren guides på sikker vis gennem en række valg, som svarer til forskellige features eller egenskaber ved produktet, og præsenteres til slut for et produkt, som opfylder de ønskede valg. En produktkonfigurator kan også hjælpe virksomheden med at guide kunder og/eller sælgere indenfor virksomhedens foretrukne produkter ved at begrænse eller styre hvilke valgmuligheder, der foreslås. Implementeret på den rigtige måde, kan den få produktudvalget til at fremstå professionelt og let tilgængeligt og dermed mere attraktivt. Samtidigt giver konfiguratoren internt i virksomheden en entydig definition af hvilke produkter, som sælges, og hvad disse består af – og sikrer på den måde samkøring mellem interne afdelinger og klarhed. En anden stor fordel er muligheden for at generere professionelt udseende og kundetilpasset tilbudsmateriale, datablade, manualer, specifikation, tegninger med videre, på en automatiseret og meget effektiv måde. |
Produktkonfigurering med WormWorm Development er eksperter i produktkonfigurering. Med et detaljeret kendskab til førende konfiguratorer og med stor indsigt og erfaring i brugsscenarier og ordreprocesser vil Worm Development være en god partner i et konfigureringsprojekt.
Vi tilbyder assistance i en række forskellige typer af projekter – herunder kravspecifikation, valg af leverandør/software, opstart, udrulning og implementering, og vedligehold og dokumentation (læs mere om de enkelte projekttyper herunder). Vi deltager gerne så tidligt så muligt for at sikre, at fundamentet er så godt som muligt, men kan også rådgive og supporte eksisterende konfiguratorer. Afhængigt af projektets art og virksomhedens strategi på området kan vi indgå som tilknyttede rådgivere, facilitatorer, trænere, samarbejdspartnere eller selvstændigt arbejdende konsulenter. Vi har erfaring med hele spændet fra meget løs tilknytning til fast support og ansvarshavende projektledelse. Kontakt os og fortæl om dine behov og ønsker. |
Kravspecifikation – gør det rigtigt fra startenDer findes forskellige konfiguratorer på markedet, og der er mange måder, som de kan implementeres på, derfor er det vigtigt at danne sig et godt grundlag og få taget de rigtige beslutninger i starten af projektet.
Vores erfaring siger os, at det er vigtigt tidligt at inddrage de parter, som skal bruge konfiguratoren og spille sammen med den tidligt i projektet. Dette gøres dels for at indsamle alle krav og dels for at sikre commitment til projektet og senere forankring. Desuden bruger vi scenarie-teknikker som et vigtigt element i at forudsige og forberede fremtidige situationer og arbejdsmønstre. Resultatet af kravspecifikationen er en Request-For-Information (RFI) og/eller Request-For-Proposal (RFP), som kan sendes til konfiguratorleverandører samt en serie visuelle konceptskitser, som viser, hvordan produktkonfiguratoren skal se ud og fungere. Konceptskitserne kan bruges som udgangspunkt for et proof-of-concept fra leverandørerne. Udarbejdelsen af kravspecifikationen kan gennemføres på 3-8 arbejdsuger afhængigt af produktkonfiguratorens scope og størrelsen af virksomheden. Det er vigtigt at inddrage salg, marketing, produktudvikling, ledelse, planlægning og support i arbejdet for at sikre forankring og god kvalitet. Kontakt os for at få et tilbud, der passer til din virksomhed. Opstart på konfigureringsprojektNår der er valgt et konfigureringssystem, skal produkterne modelleres i konfiguratoren, for at systemet kan komme i brug. Der skal ofte også opbygges en webside, som gør at konfiguratoren kan anvendes over virksomhedens intranet eller på Internettet. Modelleringen foregår i leverandørens modelleringssoftware og kræver dels kendskab til denne software samt til de produkter som modelleres.
I Worm Development er vi eksperter i modellering, og med vores baggrund i produktudvikling og -forståelse har vi alle forudsætninger for hurtigt at kunne indføres i jeres produktsortiment. Afhængigt af jeres ønsker på sigt kan vi stå for bygning af demomodeller, pilotprojekter og/eller træning af virksomhedens ansatte i modellering. Resultatet af dette type projekt er typisk en eller flere pilotmodeller, som kan bruges til intern præsentation og afklaring om det videre scope for modellerne i forhold til hvilke elementer, der skal inkluderes i modellerne (f.eks. omkostninger, priser, alle komponenter, tegninger, styklister, performance-beregninger). Opstarten med udvikling af pilotmodeller kan gennemføres på 2 uger og kræver deltagelse fra produkteksperter, supportere og marketing/salg knyttet til det valgte produkt. Desuden kræver det evaluering fra ledelse, marketing/salg og produktudviklingen generelt. Kontakt os for at få en anbefaling af scope for et pilotprojekt og for at høre om mulighederne for oplæring og kompetencekrav til produktkonfigurering. Vedligehold af konfiguratorenEfter lanceringen af produktkonfiguratoren vil virksomheden stadig være nødt til at vedligeholde modellerne for at holde dem opdaterede og brugbare. Der vil desuden ofte være behov for gradvis fornyelse og tilføjelse eller ændring af funktionaliteten.
I Worm Development har vi også erfaring med at overtage ansvaret for allerede lancerede konfiguratorer. Vi er eksperter i modellering og i produktforståelse og kan derfor relativt hurtigt overtage ansvaret for en fungerende konfigurator. Resultatet er en situation, hvor produkteksperter let og sikkert kan overdrage information om ændringer af eller tilføjelser til produkter og hurtigt se deres informationer publiceret til brugerne af produktkonfiguratoren. En situation, hvor driftsomkostningerne begrænses og opdateringer og forbedringer følger en regelmæssig plan. Vedligeholdsopgaver kan enten aftales ad hoc eller med fast budget. Kontakt os for at få et tilbud på en vedvarende aftale eller på enkeltstående opgaver. |
Valg af software og leverandørDe forskellige konfiguratorer, der findes på markedet, adskiller sig meget fra hinanden på den måde, produkterne skal modelleres på, på den måde produkterne præsenteres på, på integration til andre systemer og på omkostningerne.
I Worm Development kender vi de forskellige systemer og kan give kvalificerede anbefalinger og rådgivning gennem forløbet baseret på dine behov. Vi tager udgangspunkt i en eksisterende kravspecifikation eller hjælper med udarbejdelsen af en Request-For-Information (RFI) og/eller Request-For-Proposal (RFP), som kan sendes til konfiguratorleverandører. Derefter hjælper vi med at indsnævre feltet af mulige leverandører og inviterer de bedste til at lave et proof-of-concept. Som en del af udvælgelsen stiller vi også skarpt på hvilke produktmodellerings-kompetencer, der allerede eksisterer i virksomheden. Resultatet er en valgt leverandør og en valgt systemtype samt en implementeringsplan, som beskriver, hvilke dele virksomheden selv står for, hvilke dele leverandøren står for, og hvilke dele evt. samarbejdspartnere står for. Hele udvælgelsesprocessen tager 8-16 uger for at give leverandørerne tid til at besvare RFP’er og udarbejde demoer. Det er vigtigt at inddrage modellører og superbrugere i processen. Kontakt os for at få et anbefaling af leverandører, der passer til din virksomhed. Udrulning og implementeringNogle virksomheder vil gerne opbygge modelleringskompetencer internt i virksomheden, men andre vælger at lade samarbejdspartnere udføre selve modelleringen. Man skal dog være opmærksom på, at modellørernes færdigheder er afgørende for kvaliteten af modellerne. Derfor vælger mange virksomheder at lade eksterne eksperter opbygge produktmodellerne.
I Worm Development er vi eksperter i modellering og i produktforståelse og er dermed en oplagt partner i et implementeringsprojekt. Afhængigt af jeres ønsker kan vi stå for hele modelleringsopgaven eller indgå i teams sammen med virksomhedens egne ansatte. Vi kan også påtage os opgaven med at styre og koordinere udvikling af ekstra features eller tilpasning af den standard-software, som leverandøren leverer, og integration til virksomhedens andre IT systemer. Resultatet af implementeringen er, at produktkonfiguratoren kan lanceres og tages i brug af kunderne eller salg. Det afgøres i sammenarbejde med virksomheden, om lanceringen og i-brug-tagningen skal foregå gradvis eller på en gang. Implementeringsopgaver varierer meget i størrelse fra virksomhed til virksomhed, men et typisk forløb løber over 5-6 måneder. Det vil kræve skiftevis deltagelse fra produkteksperter, supportere og marketing/salg knyttet til alle produkterne. Desuden kræver det løbende evaluering marketing/salg. Kontakt os for at få en anbefaling af scope for projektet og for at få lagt en robust plan for implementeringen. |